Mi látszik Délkelet-Ázsiából?

FERDE SZEMMEL

Teddy vécéje után lássuk a viet vasúti vécét!

2013. június 28. - ymel

A viet vasúti vagon belülről

Take it easy :)! Borzalmas. A MÁV közelmúltbeli vasúti kocsijaira még sokan emlékszünk. Az ottani vicces állapotok,  a beragadt ablakok, az érinthetetlenül dzsuvás bizbasz kilincsek, foggantyúk,  a vécéről nem is beszélve –  mindez együtt köszön vissza csálén és slamposan arra a magyar turistára, aki felmerészkedik egy ilyen keskeny nyomtávon futó ősfosszíliára, amit vietnámi személyvasúti vagonnak hívnak 2o13-ban.

IMG_20130619_175220.jpg

A még a magyar „Szili” (V-43) által vontatott kocsik kategóriájába tartozó vagonok világába csöppenünk vissza, egyesek balatoni utazásokra, a többség egyéb viszonylatokra emlékezhet – ez itt azoknál hervasztóbb nemcsak a minőség, de az utazással eltöltendő idő miatt is. Az időhosszt jelentősen befolyásolja a tény, hogy a viet vasút a fővonalon is csak olyasmi, mint a Budapest-Veresegyház-Vác viszonylat: egyvágányú, tehát minden pisilőbokornál ellenvonatot vár.

IMG_20130610_125051.jpgNem a Teddy vécéje

 

Hagyjuk a finomkodást az első osztállyal meg a fekvőhelyet kínáló (3-3 egymás fölött!!) kabinokkal, és vegyünk jegyet egyenesen a fapadra, légkondi nélkül! A fapad konkrétan fapad, nem olyan kis puhány dolog, mint a fapados légitársaságok világa. A háttámlák derékszögben merednek a mennyezet felé, festék rajtuk, mint városi parkok padjain, sokszor újrafestett, halmozódó rétegekben, imitt-amott kikandikáló csavarfejekkel. Az ablakon rács, aminek a lyukmérete a legjobb ahhoz, hogy fejfájást kapjunk a szemünk fókuszálási zavara miatt, amikor ide-oda ugrál a rács és az amúgy gyönyörű és örökzöld vietnámi tájkép között. Ahogy elnézzük ezt a rizsföld-elárasztós gazdálkodást, rádöbbenünk, hogy Vietnám vízben gazdag ország. Nincs gyors folyású, energiatermelésre alkalmas folyója, de ami víz van, azt jól hasznosítják a rizsföldön, a haltenyésztésben és egyéb zöldségtermesztésben egyaránt. Itt még nemigen látni haszontalanul parlagon hagyott földeket, mint odahaza.

IMG_20130619_133111.jpg

Nha Trang ("nyá csáng") vasútállomása

Az őszinte fapad légkondi nélkül (mennyezeti ventillátorokkal) a legvacakabb osztály. Utána jön a fapad légkondival, majd az alapból légkondis szövetüléses vagon. A fekvőhelyes megoldásnál – ezek a legdrágább kategóriák - is választhatjuk az olcsóbb, kemény deszkát, illetve a matracos kényelmesebbet. 

A Hanoi-Saigon távolság 1726 km vonattal. ’Gyorsvonattal’ minimum 29 és fél óra, az átlagosak 36 órát mennek. A legdrágább jegy 1 .99o. ooo dong, ami kb. 2o ezer Ft, a legolcsóbb 577 ooo dong, kb. 6 ezer Ft 2o13-ban. Ehhez képest már 1,2 millió dong körül repülőjegyet is lehet venni.

A kaja a vasúton csakolyan, mint a miénk: drága és nem biztos, hogy túl higiénikus. Nem kell büfékocsiig dülöngélni, mert egész nap kiskocsikat rángatnak keresztül a vagonokon, azokról kínálva a frissítőtől a főéteéig mindent. A többség azonban inkább hozza magával, amit lehet vagy hosszabb várakozásoknál leszállnak egy-egy állomáson és vesznek valamit helyben. Ezeken a vidéki állomásokon egyébként felszállnak különféle zugárusok is, akik valamivel olcsóbban kínálják a sokszor teljesen ellenőrizhetetlen minőségű harapnivalókat. A vasutasok folyamatosan vadásszák őket, de ezek a zugárusok is csapatban dolgoznak: amíg egy tag a vagonban árul, kívülről követik párhuzamosan, aztán ha jön a kaller, gyorsan kidobja az árut az ablakon a társának, aztán csak vigyorog a vasútszolgára. Ezért is veszélyesek az állomások, figyelni kell a cuccunkra, mert előfordulhatnak csomagokra utazó szabadcsapatok is.   

Az éjszaka, na az aztán az érdekes a fapadon. Előkerülnek az otthonról hozott gyékények, sőt, venni is lehet a kallerektől, aztán csak össze-vissza lefekszenek rájuk, az egész olyan látványt nyújt, mintha háborús időkben lennénk. Látjuk, ahogy a nők hosszú haja szinte felmossa a koszos padlót (előzőleg összemorzsálták, leették azt). Ugyan néha végigszaladnak a vasutasok egy-egy felmosóronggyal, dehát ugye nem lehet azt tisztává varázsolni a tumultusban. 

IMG_20130620_012046.jpg 

Mindezekkel együtt a vietek úgy tartják, hogy a vasút a legbiztonságosabb közlekedési megoldás az országban. Magát az utazást is könnyebben veszik, mint mondjuk a magyarok, és már csak a magukat a mieinknél erősebben tartó hagyományok miatt is valószínűleg sokkal gyakrabban látogatják egymást a családok, éljenek akár ezer km-re is egymástól.    

A bejegyzés trackback címe:

https://viccesviet.blog.hu/api/trackback/id/tr485381804

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Drago Brutic 2013.06.28. 14:47:48

A képek alapján ez egy nagyon szépen tisztán tartott ázsiai vécé. Láttam sokkal durvábbat Kínában. A magyar vonatok is koszosabbnak tűnnek. Szerintem te a szegénységet kevered össze az igénytelenséggel.

ymel 2013.06.28. 14:54:55

@Drago Brutic: a kép nem hozza azt a koszt meg ragacsot, amit ott személyesen lehet tapasztalni. Én is meglepődtem, mennyivel tisztább a hatás a képen keresztül. Azon gondolkodom, ha lefényképezek egy mocskos MÁV-vagont, akkor az is tisztábbnak tűnik-e a képen. Szerintem igen. Az nem tudom, mennyit számít, hogy csak egy sima androidos telefonnal készültek a képek.

Egyszer, ha erre jársz, és van humorod, utazz ezen a vonaton egy kicsit, akkor jobban el tudod dönteni, hogy koszos vagy csak annak tűnik.

malacpassat · http://malacorru.blog.hu 2013.06.28. 15:05:43

@Drago Brutic: a fotó soha nem adja vissza a hely szellemét, különösen ha WC-t mutat. A képhez társul a szag, az állag, a kisugárzás, meg a broáf.

Én egyszer videóra vettem egy szintén iszonyatos ázsiai budit, ahonnan még az ott hűsölő kutyát is ki kellett kergetni és trónolás közben sokféle állat (gekkó, óriásgyík, mérgespók, stb.) eshetett a nyakamba a bambusztetőről. Büdös nem is volt nagyon, de a legfélelmetesebbnek az a merítőedény bizonyult, amivel a hatalmas sajtárból lehetett tengervizet meríteni az öblítéshez.
A videón ebből nem látszott semmi, sőt, határozottan idillinek tűnt.

Porcelán az elefántboltban 2013.06.28. 15:24:36

A marokkói kempingben a takarítás hiányának esztétikai problémáját a világítás teljes kiiktatásával oldották meg. :D

David Bowman 2013.06.28. 15:35:00

Fényképen minden sokkal tisztábbnak, és újabbnak néz ki. Amikor a NatGeóban Budapesti cikk volt, a fényképeket nézve azt gondoltam:"Vaze, ide kéne költözni!."

hot-spot (törölt) 2013.06.28. 15:37:16

Épp a felvételt intéztem munkahelyre,mikor hívnak a MÁV-tól.
Gondolom kellett volna a létszám a tanfolyam indításhoz.

Spiro 2013.06.28. 15:40:27

Ha fénykép tényleg nem adja vissza a WC állapotát, akkor mi lehetett Szárszón? :-)

Kámasuka 2013.06.28. 15:50:52

@ymel: Iszonyat király hely! A franciás baguetteket ki ne hagyd azoknagon jók! És ha van pénzed a dzungelben dollárért mindennel lőhetnek a turisták, szerintem RPGvel is.

Zka77 2013.06.28. 15:55:08

Pottyantós wécé, ettől én meghalnék, de tényleg :D

Zb74 2013.06.28. 15:58:27

@ymel: A fénykép alapján tényleg tisztábbnak tűnik fel, mint a legtöbb hazai vonat vécéje, de elhiszem, amit írsz (meg persze látszik, hogy guggolós).

A magam részéről a legbalkánibb állapotokkal a hastingsi vasútállomás vécéjében szembesültem, 20 évvel ezelőtt.

Drago Brutic 2013.06.28. 16:03:55

@ymel:
Szívesen járnék arra, ha lenne rá pénzem. És persze, hiszek neked, hisz te voltál ott, de akkor tényleg félrevezetőek a képek, mert kifejezetten tisztának tűnik minden. Kínai tapasztalatok alapján: más teljesen a higénia, mint pld Svájcban, de Svájc meg unalmas...

Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2013.06.28. 16:35:11

Az első képről egyből a gyermekvasút jutott eszembe. :D Eléggé vagány, az a kis "talponálló" wc.

negondolkozz!majdénmegmondom! 2013.06.28. 17:05:11

Jaj de sokat jártam ezen a vonalon Dong Hói felé, sőt kétszer végig is utaztam. Valóban elég koszosnak tűnhet európai szemmel, bar elég csak a Balkánon utazgatni, ott is elég nagy kosz van.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.28. 17:17:05

nem durvább, mint a máv-os budik.

ottomoll 2013.06.28. 17:22:29

Ebből a kocsiból valaki kilpota a klotyót?! Én csak a helyét látom..

SPQR300 2013.06.28. 17:36:50

Első blikkre azt hittem, hogy az egy zuhanyfülke...

privateer 2013.06.28. 17:47:18

@ottomoll: Itt európában is van ilyen budi. Pl. Bulgáriában.

Pierr Kardán 2013.06.28. 18:35:32

Azt hittem, hogy Saigont már Ho Si Min városnak hívják...

Yopi 2013.06.28. 18:41:10

Ezen a vonaton utazni egy élmény. HaNoi-ból LaoCai-ba utztam a kínai határra 330km 8 óra út.A vonatjegy olcsóbb, és persze modern hálófülkés kocsit kapsz, ha a szállodával összekapcsoltan "csomagban veszed meg a jegyet.Saját kocsijaik vannak az utasok komfortos "Full" ellátására.. Ezek a vonatok még mindíg tisztábbak,mint a HaNoi külvárosí éttermek amik a helyi lakosságot szolgálják ki.

the Static 2013.06.28. 20:16:48

Én teljesen hozzászoktam a guggolós WC-hez Malájziában. Egyfelől nem kell ráülni/hozzáérni semmiyen kétes tisztaságú felületre/hez (a helyiek - a kifejezett tíltó jelek ellenére fel szoktak guggolni az ülőkére). Másfelől meg kis gyakorlás révén el lehet sajátítani a pontos célzást, amivel elkerülhető az (általunk besárgított) víz felcsapódása (sok ülős WC amerikai jellegű, vízbe pottyantós féle), aminél undorítóbb dolog a világon talán nincs is.
Egyszóval a guggolós WC egyszerű, de praktikus és közhasználatban higiénikusabb, mint az ülős.
Vita lezárva.

tlantos 2013.06.28. 20:38:59

@the Static: a melyoblitesesre is megvannak a bevalt technikak az alvazmosas elkerulesere :)
Megjegyzem, a gusztustalansagban a gorogok is elen jarnak, aholis a papirt keretik vonalkoddal egyutt a mellekelt szemetesben elhelyezni, es nem a fajanszba dobni es lehuzni.
EU, XXI. szazad. Gratula.
Azert kinai budival nekem is voltak emlekezetes elmenyeim :)

Tomycat 2013.06.28. 21:33:59

En maradok a repulo mellett, ha meg muszaj akkor busz.

ZON 2013.06.28. 21:53:28

@Tomycat:Repülő mellett még nem piszkoltam.Fasor mellett már igen. Buszon hova szarsz? Acskóba, aztán kidobod az ablakon?

defenestratio · http://www.youtube.com/watch?v=SEuBeH4LCyU 2013.06.28. 22:54:12

Láttatok román vasúti budit a 80-as években? Na, az az igazi trainspotting-fíling!

Kálmán Kovi 2013.06.29. 02:00:03

A HETI HETES RIPACSOKNANK CSAK POTTYANTOS CSINÁLNÉK !

okosallah 2013.06.29. 02:16:30

@tlantos: N
Ne bántsd a görögöket. Én vettem egy házat itt Louisiana államban, (USA) ahol a klotyó meg minden más 3-4 havonta bedugult és vissza folyt. Minden alkalommal a kígyó ember 400 (négszáz) pénzért kitisztította a csatornát.
Egy vagyon itt is.

A helybeliek elmondták, hogy a fák gyökerei belenőnek az idővel elöregedett csatornákba és azon fennakadnak a papírok.

Azóta én is zsákba rakom a papírt. Tíz ezer pénzt kérnek egy új csatorna készítéséert a ház és az utcai főcsatorna között. Az több mint 2 milla hungarista pengőben.

zseketto · http://azeletstmoritzban.blog.hu/ 2013.06.29. 02:23:00

Vietnam ooo a csodas...

Na Thrang nagyszeru tengerpartjarol hires, remelem elneztel oda!

Ben bacsi jol mondja. Ha bookolsz egy Cu-Chi gerilla turat a fovarosban, a vegen AK47, M16, M60 es kitudja meg mi var rad..Par dolcsiert jo sokat el lehet lodozni ;) Aki nem volt katona, annak ez egy kotelezo oromjatek :D

Ha esetleg atmennel Phu Quoc-ra, mindenkeppen busszal menj Saigonbol Ha Tien-be busszal, olcso es csak par ora, majd szallj meg 1 ejszakara aztan a reggeli vocsok 1 tipusu ruszki gyorshajoval 2-3 ora alatt atersz.Jotanacs: ulj ki a tetore, mert ha nagy a hullamzas a tengeribetegseg sokakbol elohozza a szornyet (zacsit, vizet, torlokendo beszallaskor adnak)

Az eszakiak annyira nem baratsagosak, mint az amcsi dollarokon szocializalodott deliek :). Amugy delen sokszor a franciaval tobbre mesz, mint az angollal.

ymel 2013.06.29. 03:26:40

@zseketto88: köszi a tanácsokat :) Itt élek egy ideje, az északiak is idomíthatóak, különösen, ha beszélsz egy kicsit vietül.Lehet, hogy vidéken az idősebbek miatt a francia nyelv még tartja magát, de a mindennapi saigoni, akár hanoi vagy más városi életben az angol a praktikus. Nha Trangban pedig a rengeteg orosz ajkú miatt az orosz is szóba jöhet - de csak módjával.

ymel 2013.06.29. 03:28:32

@the Static: igaz, a guggolós vécé praktikusabb, higiénikusabb, csak látványra sokkolóbb. Egyébként Párizsban az Eiffel torony közelében vannak menő kávézók guggolós klotyóval, valahol arról is van fényképem, csak nem találom hirtelen.

ymel 2013.06.29. 03:37:14

@Zb74: @Drago Brutic: szerencsére az én kínai élményeim teljesen jók voltak. Dél-Kínában, magas fejlettségű területeken jártam, tiszta klotyók és kajáldák, príma autópályák és gyönyörű tájak - Mo-on csak irigykedni lehet rájuk - ez Shenzhentől a viet határig a helyzet.
Az alvós buszról nem is beszélve: akkor ágyak voltak a buszban, hogy ketten elfértünk volna rajta, és hála a jó útminőségnek, nem rázta ki a belem, mint itt a viet utakon.

Balkáni klotyók a Balkánon voltak, korábbi generációk mesélik bulgáriai, romániai tengeparti élményeiket.
@BenFranklin: igen, a bagett. Most is az vettem reggelire. Még vajat is lehet venni, a piacon van házi, aminek a minősége, zamata a mi régi vajainkra emlékeztet, de van a boltokban ausztrál és francia csomagolt vaj is, finomak. A poharas, tartósítószeres margarinoktól viszont menekülj! Bár nagyszerű a "Phő" leves is, akár csirkével, akár marhával választod.

Tomycat 2013.06.29. 05:37:39

@ZON: Kreativ megoldasok. Otthon hogyan oldod meg :) ?

mackensen 2013.06.29. 09:04:05

Ha jól meggondóljuk az ilyen gugolós budik a leg higénikusabbak. Ha lenne is rajtuk ülőkés, fogalmam sincs ki a fene merne rrájuk ülni.

malacpassat · http://malacorru.blog.hu 2013.06.29. 12:36:44

@privateer: meg Olaszországban és nem csak vonaton, hanem éttermekben!

♔batyu♔ 2013.06.29. 14:34:30

Én ezeket a sieldéket nagyon utálom. Szerintem egy fa töve is jobb választás.

ottomoll 2013.06.29. 15:37:02

@privateer: Igen, hát ez elég szomorú. Rossz még elképzelni is egy idős embert aki egy ilyenen szeretné elvégezni az elvégzendőt..

Measurer 2013.06.29. 15:48:40

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
A "szakkatalógus" szerint a Bosfor Ekspresin ilyen is üzemelt, a TCDD (Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları) kocsikon, igaz a járat teljes vonalon csak 2012-ig közlekedett, aztán áldozatul esett a Luca széke (v.4-es metró)szerű török vasútépítésnek (meg a teherforgalom is akadozik).
www.toilet-guru.com/train.php